Камуфляж вигадав митець родом із Херсонщини: розповідаємо про життя Володимира Баранова-Россіне
Він народився на Херсонщині — 1 січня 1888 року. І хоча Вікіпедія стверджує, що Володимир Баранов-Россіне — херсонець, це трошки не так: Шулим Вольф Лейб Баранов, який також мав псевдонім Даніель Россіне, більш відомий світу як Володимир Баранов-Россіне, народився у Великій Лепетисі на Херсонщині. Попри те, що його не надто згадували радянські історики та митці, Баранов-Россіне здійснив величезний внесок у розвиток не лише живопису, а й інженерної думки. Його роботи мають величезну вартість на світових аукціонах.
Юнак із Херсонщини підкорив Париж
Батько Володимира — Давид Вольфович Баранов — був міщанином, сином купця і мав достатньо коштів для того, аби діти отримали гарну освіту. Відтак, брат Володимира став лікарем, сестра — фармацевткою. Володимир же з дитинства тягнувся до мистецтва.
У 1903 — 1908 роках Володимир навчався в Одеському художньому училищі. У 1908–1909 — в Петербурзькій Академії мистецтв, а 1910 року поїхав до Парижа, де організував виставку в «Салоні незалежних».
Париж початку ХХ століття був справжнім центром європейського мистецтва. Тому недивно, що Баранов-Россіне, який мав неабиякий хист до живопису і чудову освіту, у 1912 році разом з Марком Шагалом, Осипом Цадкіним, Олександром Архипенком та Хаймом Сутіном стає мешканцем знаменитого паризького будинку «Вулик», або французькою La Ruche. Вулик відомий багатьом митцям — це будинок, зведений у 1900 році, де за символічну плату могли проживати талановиті митці. Тут були 140 ательє-студій, а орендна плата складала ціну двох обідів. Тут Баранов і бере участь у паризьких салонах під псевдонімом Даніель Россіне. Перша ж персональна виставка Баранова-Россіне відбулась у Норвегії вже за часів першої світової війни — саме там у той час мешкав Володимир.
Після Лютневої революції Баранов-Россіне повертається до Росії і бере участь у авангардному русі. З 1918 року працює організована ним майстерня в Петрограді.
Розвиваючи ідеї Олександра Скрябіна, Володимир Баранов-Россіне створив «оптофон» (тип «колірного» фортепіано) — це апарат з системою клавіш, що дозволяє проектувати на екран більш як три тисячі відтінків спектру. Два «кольорових» концерти були дані ним у 1923-1924 роках в театр імені Всеволода Мейерхольда та Великому театрі в Москві.
1925 року Баранов-Россіне знову їде до Парижа. На той час він був доволі відомим на батьківщині, проте змушений був емігрувати.
Митець пройшов доволі довгий і цікавий мистецький шлях — імпресіонізм, кубізм, кубофутуризм, сюрреалізм, абстракціонізм. Гаряче відстоював безпредметну композицію —- поєднання різних геометричних форм, кольорових площин, прямих і ламаних ліній. Саме Баранов-Россіне — автор першого в світі графічного зображення у нововинайденому стилі — «Кубістична оголена».
Що спільного між камуфляжем, світломузикою і автоматом для газованої води
Баранов-Россіне запатентував оптофонічне («кольоромузичне») піаніно (оптофон) — той самий апарат із системою клавіш, що дозволяє проєктувати на екран більше трьох тисяч відтінків спектра (реліквія зберігається в паризькому Національному центрі мистецтва й культури імені Жоржа Помпіду) та організовує перший у світі концерт світломузики. Фактично він став батьком світломузики. Для Баранова-Россіне межі мистецтва виявились затісними — він виявився талановитим винахідником.
Саме Володимир Баранов-Россіне створив хромофотометр — прилад для визначення якості та чистоти дорогоцінних каменів. До його творінь належить і мультиперко — апарат для виготовлення, стерилізації та розливання газованих рідин, по суті, прототип автомата для газировки.
Та, мабуть, найвідоміший винахід українця – так званий хамелеон-метод для маскування військ. Саме він ліг в основу «строкатого камуфляжу» — спеціального забарвлення, яке й досі використовують майже всі армії світу. Отже, маскувальні сітки, які наразі ми плетемо всією країною для ЗСУ, а точніше їхні кольори, є винаходом митця з Херсонщини.
Щоправда, треба віддати належне: Баранов-Россіне не повністю «з нуля» створив камуфляж, а надихнувся. Прототип камуфляжу з’явився наприкінці XIX століття, коли британці уперше використали маскувальні властивості кольорів типу хакі у бойових діях в Індії та Африці. А згодом новинка була вже й «під конкретну місцину»: зимова, осліплювальна тощо.
У 1939 році Баранов-Россіне розробив також і «динамічний камуфляж».Сенс його в тому, що збільшення розміру видовжених звивистих колірних плям (які, до речі, нагадували картини і самого художника) давало можливість «знівелювати» для очей супротивника будь-який об’єкт.
Смерть Володимира Баранова-Россіне була трагічною — 1943 року його арештовує Гестапо. Наступного року Баранов-Россіне загинув у концтаборі Аушвіц. Втім, пам'ять про нього живе в його роботах, які прикрашають колекції найбільших музеїв світу. Твори Баранова-Россіне прикрашають зали Нью-Йоркського музею сучасного мистецтва, музею Гіршгорна у Вашингтоні, Національного центру мистецтва та культури імені Жоржа Помпіду в Парижі, музею Людвіга в Кельні, Вільгельма Лембрука в Дуйсбурзі, Одеського художнього музею. Росіяни традиційно називають Баранова-Россіне своїм художником — «русским авангардистом», але це далеко не перший випадок, коли вони привласнюють чужу історію, зокрема українську.
Твори Баранова-Россіне на аукціонах продають за дуже великі кошти. Наприклад, ось ця робота вартувала близько півмільйона доларів (481 250 британських фунтів).
Ось пізніші лоти, які також коштували дуже дорого і продались за 150 тисяч євро та 68,75 тисяч євро.
В Херсоні на честь Баранова-Россіне названа одна з вулиць, а точніше — проїзд (раніше він мав назву Ватутіна). На мапі Херсона вулиця з'явилась 2016 року, коли замість комуністичних назв у місті з'явились частково декомунізовані. Проте і комуністичних, і імперських назв у Херсоні ще вдосталь, як і пам'ятників тим епохам. Але це вже інша історія.
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром