Знищення росіянами Каховської ГЕС: можемо говорити про закриття на багато років комерційного судноплавства по Дніпру

01 Липня 2023, 16:15
зруйнована Каховська ГЕС 924
зруйнована Каховська ГЕС

Нагадаємо, що в ніч на 6 червня 2023 року, о 02:50, російські війська здійснили внутрішній підрив конструкцій Каховської ГЕС на Дніпрі. Внаслідок підриву машинної зали зсередини гідроелектростанцію було повністю зруйновано. Відновленню станція не підлягає.

Таку офіційну інформацію щодо акту екоциду, здійсненого росіянами, дає гідрогенеруюча компанія "Укргідроенерго", що оперує гідротехнічними спорудами на Дніпрі.

Журналісти Владислав Решетняк, Ольга Бистрицька в матеріалі опублікованому на сайті  ЦТС зазначають, що зараз майже не говорять про вплив знищення росіянами Каховської ГЕС на транспортну систему України.

Тут варто нагадати, що гідроелектростанція забезпечувала навігацію на Дніпрі від Нової Каховки до Запоріжжя. Шлюз Каховської ГЕС був елементом каскаду гідротехнічних споруд на Дніпрі, завдяки яким судноплавство було можливе на всій протяжності українського відрізку ріки.

Через окупацію росіянами в 2022 році частини території України в нижній течії Дніпра, захоплення Каховської ГЕС та бойові дії, минулого року перевезень не було. Вантажі перейшли на залізницю та автомобільний транспорт.

 «Логістика, в принципі, вже перебудувалася. Більше як за рік війни ми бачимо нарощування руху через Дунай», - говорить Денис Марчук, заступник голови Всеукраїнської аграрної ради.

Тим не менше, «Нібулон», приміром, зміг відновити роботу з річковим транспортом своєї Кременчуцької філії. Однак, щодо роботи на всій течії Дніпра оцінки у компанії були скептичні. Зокрема, в інтерв’ю «Портам України» директор з логістики «Нібулона» Сергій Калкутін говорив, що через те, зо Каховський шлюз вже було пошкоджено, то навіть відновлення навігації до Каховського шлюзу - це вже було б добре.

Проте, події сьогоднішньої ночі з повним руйнуванням Каховської ГЕС означають, що навіть за умови деокупації територій, технічна можливість для відновлення судноплавства може з’явитися не скоро.

«Якщо ми беремо ситуацію до початку 2022 року, баржі мали можливість йти вниз до Чорного моря. Тепер через підрив ГЕС, фактично, можемо говорити про закриття на багато років комерційного судноплавства по Дніпру», - говорить Денис Марчук і додає, що важко говорити про терміни відновлення, коли триває війна.

Окупанти завдали значних ушкоджень і Каховська гребля в такому стані не придатна для проходження комерційних суден.

«Відповідно, ми маємо Дніпро, розрізаний на дві ділянки. На додаток, поки незрозуміло, чи буде судноплавною ділянка між Каховським шлюзом та Запорізьким - потрібно заново промірювати глибини після остаточного спаду води у Каховському водосховищі», - відзначає експерт транспортного ринку Андрій Ісаєв.

З цього приводу генеральний директор "Укргідроенерго" Ігор Сирота вже зауважив, що ситуація залежатиме від того, чи підірвана або знищена нижня водозливна гребля. За його словами, якщо вона підірвана, то вся вода зійде з водосховища. Якщо ж ні, то глибина у водосховищі може утриматися на рівні 3 метрів. До того ж, за його твердженням, руйнація Каховської ГЕС не має впливу на водосховища вище по каскаду.

У зв’язку з цим колишній заступник міністра інфраструктури Віктор Довгань з певною долею оптимізму говорить, що відбудувати дамбу можливо було б протягом 1-2 років.

«Тому не потрібно перекреслювати розвиток судноплавства. Більше займе розмінування, напевно», - висловив думку колишній посадовець.

Коментар
13/09/2024 Четвер
12.09.2024
11.09.2024